tr en

Go Oyunu Terimleri Sözlüğü (1)

# A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü V Y Z

Go Oyunu Terimleri Sözlüğü (1. Sayfa)

Aji :
Potansiyel tehdit. Go’nun kilit kavramlarından biri olan bu terim ...
Aji ga warui :
Kötü aji. Rakibe aji yaratan kötü şekil, pozisyon.
Ajikeshi :
Bir tarafın, rakibe düzenleyebileceği potansiyel saldırıları boza ...
Aki sankaku :
Boş üçgen. Kötü şekil olarak kabul edilir.
Amarigatachi :
Oyuncunun iyi hamleler yaptığını düşünerek oluşturduğu ama aslınd ...
Appaku :
Baskı, dibe doğru sıkıştırma.
Atari :
Etrafı kuşatılmış, tek nefes alma noktasına sahip, ölme tehditiyl ...
Ate :
Rakip taşın sondan bir önceki nefes alma (özgürlük) noktasına taş ...
Ate kaeshi :
Karşı ate, ate’ye ate ile cevap verme. Atari durumdaki taşı korum ...
Atekomi :
Kesme veya kuşatma tehditindeki çapraz temas hamlesi.
Atsumi :
Sağlamlık, grupta açık nokta bırakmadan açılma.
Baduk :
Go’nun Kore’deki adı.
Bamboo Joint :
Bağlanma biçimlerinden biri; yanyana iki taşın iki alt sıra paral ...
Basami :
Bakınız: Hasami
Bata-bata (oiotoshi) :
Rakip grubun iki göz şeklini bozacak feda hamleleri yaparak bir g ...
Boshi :
Bastırma, sıkıştırma. Rakip grubun genişlemesini engellemeye yöne ...
Botsugi :
Aynı hizadaki bir aralıklı iki taşın ortasına taş koyup bağlayara ...
Byo-yomi :
Turnuvalarda normal oynama süresini dolduran oyuncuya geri kalan ...
Chosei :
Özellikle köşelerde, “kuşatma yarışı” sırasında tarafların arka a ...
Chuban(sen) :
Oyunun orta safhaları.
Chugoku ryu :
Çin açılışı; büyük moyo oluşturmaya yönelik açılış.
Chuo :
Orta, merkez.
Chuoshi-gachi :
Henüz oyunun ortalarına gelinmişken oluşan bariz ve telafi edilem ...
Daidaigeima :
Çok büyük at hamlesi.
Damashite :
Kandırmaya, şaşırtmaya yönelik hamle.
Dame :
Tarafsız nokta; genellikle oyunun son aşamasında konumu kesinlik ...
Damezumari :
Bir grubun nefes alma noktalarının yetersizliği. İki grup arasınd ...
Dan :
Üst seviye. 1 kyu’nun bir üst seviyesi 1 dan’dır. 9 dan go’da en ...
Dango :
Kötü, kaba şekil. Bir tarafın sıkışık, yanyana taşlarının oluştur ...
De :
Kesme, sızma. Rakibin bir aralıklı yanyana iki taşının arasına oy ...
Degiri :
Rakibi yarma. Art arta oynanan zorlayıcı hamlelerle rakip grubu k ...
Eguri :
(Tahtayı oyarak göz/şekil yapma). Zorlaya zorlaya rakip grubun iç ...
Fukure (fukurami) :
Dışa doğru genişleme, yayılma.
Furikawari :
Değiştokuş. Kendi alanının bir kısmını verip rakibin alanının bir ...
Furin :
9 avantaja ek olarak verilen 4 avantaj. Bu 4 taş 3-3 noktalarına ...
Fuseki :
Başlangıç; oyunda açılışların ve genel etki alanlarının şekillend ...
Geta :
Rakip taş(lar)ı almak için kullanılan ağa düşürme yöntemi.
Goban :
Go tahtası.
Goishi :
Go taşı
Gote :
Hamle önceliğini rakibe verme, savunma hamlesi yapma.
Gote no sente :
Sente potansiyeli taşıyan gote hamlesi.
Gozen go :
İmparatorun huzurunda oynanan go karşılaşmaları.
Gukei :
Kötü, saçma, aptalca şekil.
Guru guru mawashi :
Rakip taş grubuna yapılan arka arka saldırılar ile önce o grubu b ...
Guzumi :
İşe yarayan boş üçgen. Genel olarak, yanyana veya üstüste iki taş ...
Hai :
Sürünme, emekleme. Taraflardan birinin grubunda hiçbir açık nokta ...
Hama :
Esir taşlar.
Hamari :
Tuzağa düşme, çevrilme, dar bir alanda sıkışık kalma.
Hamete :
Tuzak kurmaya yönelik hamle, rakip grubun etrafını çevirme.
Hanami ko :
Kaybedilmesi bir tarafa tuzluya oturacak diğer tarafa ise pek dok ...
Hane :
Kendi taş(lar)ının çaprazına, rakip taş(lar)ın önüne yapılan kapa ...
Hanegoroshi :
Hane hamlesiyle rakip grubu öldürme.
Hanekaeshi :
Hane’ye hane’yle karşılık verme.
Hanekomi :
İki rakip taşın arasına yapılan hane.
Hanetsugi :
Hane’nin ardından kendi grubunda oluşan üçgeni kapatma.
Hanmoku :
Yarım puan.
Hanmoku shobu :
Oyunu yarım puanla kazanma.
Hasami :
Makasa alma, çapraz ateş, kerpeten; rakip taşı hem sağdan hem sol ...
Hasamikaeshi :
Hasami’ye hasami ile cevap verme. Saldırılan taş iki rakip taşın ...
Hasamitsuke :
Yanyana duran biri siyah biri beyaz iki taşta, taraflardan birini ...
Hashiri :
Rakibin potansiyel alanına girmeye yönelik sokulma, yaklaşma haml ...
Haya-go :
Zaman kısıtlaması ile oynanan hızlı maç.
Hiki :
Geri çekilme, sağlamlaştırma, açılan öncü taşın arkasını doldurma ...
Hiraki (biraki) :
3. veya 4. çizgideki açılma hamleleri.
Honte :
Doğru, yerinde hamle; kitap hamlesi.
Horikomi :
(Özellikle rakip grubu bir “dango” haline sokarak öldürmek amacıy ...
Hoshi :
Yıldız noktaları, tahtadaki dokuz siyah nokta. Avantaj taşlarının ...
Ichigan :
Tek göz.
IGO :
Go’nun diğer bir ismi.
Ikkyu :
Bir el oyun.
Insei :
Profesyonel olma eğitimi alan öğrenci oyuncu.
Ishi :
Go taşı.
Ishi no shita :
“Taşların altına oynama”. Bir grubu öldürmek üzere özellikle 1. v ...
Jakuten :
Zayıf nokta, zayıflık.
Ji :
Alan.
Ji Dori Go :
Rakibin alanlarına girmek yerine kendi alanlarını mümkün olduğunc ...
Jigo :
Berabere kalma; elbette resmi turnuvalarda komi kullanıldığından ...
Jitsuri :
Net kazanım, kesin alan.
Joseki :
Köşe açılışlarında her iki taraf için de takriben eşit değerde şe ...
Kachi :
Oyunu kazanma, galibiyet.
Kakae :
Takdire şayan hamle; örneğin, hem grubunu zor durumdan kurtaran h ...
Kakari :
Köşede tek başına duran rakip taşa yaklaşma hamleleri.
Kake :
Bastırma, bir bölgeye sıkıştırma.
Kakeme (kageme) :
Sahte göz, yalancı göz. Oynarken en çok dikkat edilmesi gereken ş ...
Kamo :
Kolay teslim olan rakip.
Kanpai :
Ezici galibiyet.
Karami :
Rakip iki grubu koparmaya yönelik kesme hamlesi.
Karui :
Esneklik. Hızlı gelişmek üzere gerektiğinde o taşları feda edip, ...
Katachi :
Taşların oluşturduğu şekil (örneğin sabaki, omoi vb.).
Kata-sente :
??
Katatsugi :
Bakınız: Tsugi
Keima(geima) :
Bir taştan at hamlesiyle açılma. Kogimea olarak da bilinir.
Keima-tsugi :
Bakınız: Tsugi
Keimawatari :
İki grubun bir at hamlesi ile birleşmesi.
Keshi :
Yok etme; rakibin potansiyel alanını daraltmaya, sınırlamaya yöne ...
Kikashi :
Zorlayıcı hamle. Genellikle oyunun genel seyrinin dışında yapılan ...
Kiri(giri/kiru) :
Kesmek.
Kirichigae :
Rakip taşların karşılıklı olarak birbirini kesmesi.
Kiri-nobi :
Kestikten sonra uzama.
Kishi :
Profesyonel oyuncu.

Go Oyunu Terimleri Sözlüğü İçerisinde Arama