eng

Rekabet Terimleri Sözlüğü: İngilizce Terimler

A B C D E F G H I İ J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
1. Sayfa
Absolute Territorial Protection :
Ürünlerin yeniden satışına ilişkin olarak, imalatçı veya sağlayıc ...
Abuse of Dominant Position :
Piyasada önemli ölçüde pazar gücüne sahip teşebbüslerin, pazardak ...
Abuse of Dominant Position by Exclusionary Practices :
Ticari faaliyet alanına başka bir teşebbüsün girmesine doğrudan v ...
Abuse of Dominant Position by Exploitative Practices :
RKHK’nın 6. maddesi kapsamında değerlendirilen hallerin bir kısmı ...
Abuse of Dominant Position in a Different Market :
Bir pazarda hâkim durumda olan bir teşebbüsün bu gücünü başka bir ...
Access Liability :
Özellikle telekomünikasyon ve enerji gibi sektörlerde gözlenen ve ...
Access Problems :
Zorunlu unsur niteliğinde olan mal ve hizmetlere erişime ilişkin ...
Access to the File :
Rekabet otoriteleri tarafından yürütülen bir incelemenin tarafı o ...
Acquisition of Assets :
Bir gerçek veya tüzel kişi veya teşebbüsün mal varlığının kısmen ...
Acquisition of Lease of Business :
Teşebbüslerin müessese, işletme, bağlı ortaklıklarına ve benzerle ...
Active Sales :
Bir alıcının münhasır bölgesindeki veya münhasır müşteri grubunda ...
Actual Competitor :
Bir teşebbüs ile aynı ilgili pazarda faaliyet göstermekte olan te ...
Administered Price :
Teşebbüsler veya kamu tarafından belirlenmiş olan ve arz/talep ko ...
Adverse Non-Compete Clause :
Satıcının korunmasına yönelik düzenlemelerin kural olarak yan sın ...
Aftermarket :
Bkz. Birincil/Ön Pazar (Primary market), İkincil Ürün (Secondary ...
agency :
TTK’nın 102. maddesinde, acente “Ticari mümessil, ticari vekil, s ...
Aggregate Concentration :
Toplam yoğunlaşma, büyük teşebbüslerin ekonomideki ağırlığını ölç ...
Agreement :
Anlaşma, teşebbüsler arasındaki açık veya zımni mutabakat olarak ...
Allocation of Common Costs :
Birden fazla ürün üreten (çok ürünlü) bir teşebbüsün, oluşan gene ...
Allocative Efficiency :
Bu etkinlikte kaynaklar öyle iyi tahsis edilmiştir ki taraflardan ...
Alternative Costs :
Bkz. Fırsat Maliyeti (Opportunity Cost)
Amnesty Plus :
İlave af kuralına göre, bir pazara yönelik soruşturmada pişmanlık ...
Ancillary Restraints :
Bir anlaşmanın taraflarına getirilen ve anlaşmanın özünü oluşturm ...
Anti-Competitive Agreements :
Teşebbüslerin aralarında yapacakları gizli veya açık anlaşmalarla ...
Anti-Competitive Practices :
Bir teşebbüste veya teşebbüsler arasında gözlenen ve maliyet düşü ...
Antitrust Economics :
Rekabet iktisadını ifade etmek üzere daha çok ABD uygulamasında k ...
Antitrust Law :
Rekabet hukukunu ifade etmek üzere daha çok ABD uygulamasında kul ...
Approval Subject to Conditions :
Rekabet otoritesinin birleşme veya devralmaya, gerekli gördüğü di ...
Association of Undertakings :
Teşebbüslerin belli amaçlara ulaşmak için oluşturduğu tüzel kişil ...
Assured Base of Demand :
Bir alıcının herhangi bir ürüne ilişkin toplam ihtiyaçlarının, he ...
Assured Base of Sales :
Mal veya hizmet sunumunda faaliyet gösteren teşebbüslerin, marka ...
Authorized Service :
Yetkili servis, sağlayıcı tarafından kurulan bir dağıtım sistemi ...
Average Avoidable Costs :
Ortalama kaçınılabilir maliyet, teşebbüsün belli bir mal miktarın ...
Average Costs :
Değişken maliyetler ve sabit maliyetleri içeren toplam maliyetler ...
Barriers to Expansion :
Genişleme engelleri, zaten piyasada bulunan teşebbüslerin piyasa ...
Behavior/Conduct :
Bkz. Yapı-Davranış-Performans Paradigması (Structure-Conduct-Perf ...
Behavioural Remedies :
Bkz. Çözümler/Tedbirler/Koşullar (Remedies)
Benchmarking :
Rekabet ihlallerinin değerlendirilmesinde bir ürünün fiyat, maliy ...
Bid Rigging, Collusive Bidding (Tendering) :
Rakip teşebbüslerin, herhangi bir satış, sözleşme veya proje için ...
Bidding Analysis :
Firmaların ürünlerini ihale yoluyla sattığı piyasalarda gerçekleş ...
Bilateral Monopoly/Oligopoly :
Ürünün tek veya birkaç alıcısı ve satıcısının olmasıdır. Bazı dur ...
Block Exemption :
Belli tür anlaşmalara grup olarak muafiyet tanınmasına ilişkin dü ...
Boycott :
Belli bireyler veya teşebbüslerle iş yapmamaya yönelik anlaşmalar ...
Brand Competition :
Farklılaştırılmış ürünleri pazarlayan teşebbüsler, genellikle mar ...
Bundled Rebates :
İki veya daha fazla mal veya hizmetin birlikte satın alınması hal ...
Bundling :
İki veya daha fazla mal veya hizmetin birlikte satılmasına paket ...
Buyer :
Alıcı, bir teşebbüs hesabına mal veya hizmetleri satan teşebbüsle ...
Buyer Concentration :
Belli bir ürünün büyük bir yüzdesinin göreli olarak küçük bir alı ...
Buyer Power :
Bir veya birden fazla alıcının, söz konusu alım pazarındaki ekono ...
Buying Cartel :
Alıcıların alıcı yoğunlaşmasını arttırmak ve böylece lehte koşull ...
Carrot and Stick Policy :
Havuç ve sopa politikası, belli bir sonuca ulaşmak için ödül ve y ...
Cartel :
Fiyat tespiti, müşterilerin, sağlayıcıların, bölgelerin ya da tic ...
Cartel Behavior :
“Fiyat tespiti”, “arz miktarının kontrolü”, “pazar paylaşımı” ve ...
Cartel Informant Reward Program :
Kartel içinde yer almayan ancak bir şekilde kartelin varlığı hakk ...
Cartel Screening Technics :
Genel olarak tarama teknikleri, işleyişinde rekabet sorunu olabil ...
Change of Conditions :
Koşullarda belli değişikliklerin ortaya çıkması nedeniyle muafiye ...
Changing Coalitions :
Çok ortaklı bir teşebbüste, hiçbir ortağın tek başına teşebbüsün ...
Chicago School :
Çoğunluğu Chicago Üniversitesi’nden olan akademisyenlerin görüşün ...
Collective Dominance :
Birlikte hâkimiyet, iktisadi olarak doğrudan karşılığı olmayan hu ...
Collusion :
Teşebbüslerin rekabetçi davranışlarını, zımni veya açık bir anlaş ...
Collusive Oligopoly :
Teşebbüslerin karşılıklı bağımlı olduğu oligopol bir piyasa yapıs ...
Comfort Letter :
Bildirimde bulunan taraflara, rekabet otoritesi tarafından ya rek ...
Comity :
Rekabet politikalarına ilişkin bir uluslararası işbirliği terimid ...
Commercialization Agreements :
Ticarileştirme anlaşmaları, rakipler arasında ikame ürünlerin sat ...
Commitment :
Bir yoğunlaşma işleminin RKHK’nın 7. maddesince yasaklanabileceği ...
Commitment Problem :
Dayanıklı ürün piyasalarında faaliyet gösteren bir tekel, ilgili ...
Common Cost :
Genel gider, bir teşebbüsün birden fazla ürün ürettiğinde oluşan, ...
Competition :
Mal ve hizmet piyasalarındaki teşebbüsler arasında özgürce ekonom ...
Competition Advocacy :
Rekabet savunuculuğu, rekabet otoritelerinin rekabet kurallarını ...
Competition Economics :
Rekabet kurallarının uygulanmasında kullanılan iktisadi analizler ...
Competition for the Market :
Yenilikçi ve şebeke etkilerinin var olduğu pazarlarda görülür. Ye ...
Competition in the Market :
Tüketicilerin gözünde fiyatı, kullanım amaçları ve nitelikleri ba ...
Competition Law :
Rekabetin korunmasına ilişkin kurallardır. Bu kurallar piyasa eko ...
Competitive Price :
Rekabet ihlalinin olmadığı, arz ve talebin serbestçe belirlendiği ...
Competitor :
İnceleme altındaki teşebbüs ile aynı ilgili pazarda faaliyet göst ...
Complex Arrangements :
Uzun dönemli kartellerde, ilgili teşebbüslerin anlaşmalarını tek ...
Compliance Program :
Teşebbüslerin rekabet hukuku kurallarına uygun davranmak için ken ...
Compulsory Licensing :
Kamu otoritelerinin, patent sahibi dışındaki bireyleri veya şirke ...
Concentration :
İki veya daha fazla teşebbüsün birleşmesi ya da bir veya daha faz ...
Concerted Practice :
Belirli bir mal veya hizmet piyasasında doğrudan veya dolaylı ola ...
Concession :
Özel hukuk kişilerine, kamunun mülkiyetindeki bazı varlıkların iş ...
Conglomerate Merger & Acquisition :
Farklı ve ilişkisiz faaliyet alanlarındaki yani aynı pazarda olma ...
Conscious Parallel Behaviour :
Bkz. Bilinçli Paralellik (Conscious Parallelism)
Conscious Parallelism :
Oligopol piyasalarda bir teşebbüsün fiyat ve üretim kararı, rakip ...
Consolidation :
Birden fazla teşebbüsün, yeni bir teşebbüs oluşturacak şekilde bi ...
Consortium :
Belli bir hedefi gerçekleştirmek üzere birlikte çalışan bağımsız ...
Conspiracy :
Rekabeti sınırlayıcı anlaşmaları ifade etmek üzere, özellikle, AB ...
Constant Returns to Scale :
Ölçeğe göre getiri, üretim ölçeğinde meydana gelen değişmenin ver ...
Constructive Refusal to Deal/Sell/Supply :
Aşırı fiyat, sebepsiz ertelemeler, ürün arzının azaltılması, kali ...
Consumer Choices :
Tüketicilerin mal ve hizmetlere ilişkin olarak yaptıkları seçimle ...
Consumer Surplus :
Tüketici fazlası tüketici refahının bir ölçüsüdür ve malın tüketi ...
Consumer Welfare :
Tüketicilerin mal ve hizmetlerin tüketiminden elde ettikleri bire ...
Contestable Markets Theory :
Bu teori, 1980’lerin başında Baumol, Panzar ve Willig tarafından ...
Control :
Kontrol, ayrı ayrı ya da birlikte, fiilen ya da hukuken bir teşeb ...
Cooperation Agreements :
Teşebbüslerin aralarındaki rekabetçi davranışları koordine etmele ...
Cooperative Standart Setting/ Standard Setting Agreements :
Piyasalarda standartları belirleyen resmi bir kuruluş olmadığında ...
Co-Opetition :
Teşebbüslerin rekabet avantajlarının bulunmadığına inandıkları bi ...
Coordinated Effects :
Birleşme politikasının temel endişelerinden biri, yatay birleşmel ...
Coordination of Competitive Behaviors :
Rekabetçi bir piyasada teşebbüsler kârlarını ve piyasa paylarını ...
Counter Strategies :
Karar ve eylemleri rekabetin kısıtlanması sonucunu doğurabilecek ...