ABD'nin Atlas Okyanusu kıyısından içerilere, batıya doğru göç sırasındaki olayları konu alan, çoğu vakit at sırtında, kovalamalarla dolu film. Serüven filmlerinin en tanınmış çeşitlerinden biri olan kovboy filmi, bu bölgenin tarih olaylarından, folklorundan, bu ikisine dayanılarak oluşturulan yazın ürünlerinden yararlanır. Kovboy filmlerinin belli başlı izdemleri şunlardır: Göçmenlerin bilinmedik, yeni bir kıtaya ayak basışları, kıta içlerine yayılmaları, bu yayılış sırasında Kızılderililerle, doğayla uğraşıları, yeni topraklara yerleşme sorunları. Bağımsızlık savaşı, içsavaş, altına hücum, el değmemiş toprakları açma gecekondu kasabaların, gecekondu çiftliklerin kurulması kıtanın iki yakasını birbirine bağlama çabası. Kovboy filmlerinin başlıca kişileri öncüler (pioneer'ler), Kızılderililer, kovboylar, yasadışı yaşayanlar, haydutlar, yasayı simgeleyen şerif, vb.dir. Bununla birlikte kovboy filmlerinin kalıplaşmış, az ya da çok yozlaşmış örnekleri de vardır. Bu filmlerde bir yanda kovboy ("oğlan"), atı, sevgilisi ("kızı"), yardımcısı ("delisi"), bir yanda onun karşısına çıkan "kötü adam", haydutlar, Kızılderililer vardır. Çevre, çayır (prairie), çöl, çiftlik, dağlar, kasaba, bardır. Olaylar çoğunlukla Kızılderililerin baskını kötü adamın, haydutların çiftçileri, kasabalıları yıldırması, çiftlikleri basması, sürüleri kaçırmasıdır tabancayla, yumrukla hesaplaşma, at üstünde kovalamacadır. Sonunda iyiler kötülere mutlaka üstün gelir. Bu kalıplaşmış kovboy filmine karşılık, gerçek kovboy filminin çevre ve kişilerine dayanan ya da bundan az çok uzaklaşarak ruhbilimsel, toplumbilimsel derinlik kazanan ürünlere de rastlanır. Amerikan kovboy filmlerinin yanı sıra, bunların birer öykünmesi olarak 1960'lara doğru Batı Almanya ("Isar western"), Japonya ("soya western"), özellikle İtalya ("spagetti western", "makarna western") ve bu arada Türkiye'de de ("pilav western") kovboy filmleri çevrilmeye başlanmıştır.
Sinema ve Televizyon Terimleri Sözlüğü