eng

Denizcilik Terimleri Sözlüğü (11)

A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü V Y Z
11. Sayfa
Mezestre Etmek :
Sancaklarla işaret flamalarını toka etmeyip, savlolarının yarısın ...
Mezevolta :
Bir halatın çımasının bir seren veya kendi bedeni üzerine veya ba ...
Mezevoltalı Dülger Bağı :
Seren veya kalasları deniz içinde veya karada sürüklemek için dül ...
Mezevoltalı Kazık Bağı :
Kazık bağını kuvvetlendirmek için kazık bağı yapıldıktan sonra çı ...
Mezevoltalı Yoma Bağı :
İki yomayı birbirine eklemek için halat çımalarının karşılıklı ol ...
Mihver :
Eksen; etrafında döndürülen şey
Mil [Deniz Mili] :
Denizdeki uzunluk ölçüsü. (6080 feet = 1852 mt)
Mizana :
Genel olarak gemilerin üçüncü direği ve bu direk üzerindeki armal ...
Mizana Direği :
3 direkli bir yelkenli gemide en kıçtaki direktir.
Morile :
Herhangi bir sebeple gemi veya deniz aracının su kesimine yakın b ...
Morile Etmek :
Babaya birkaç kere volta edilmiş halatın boşaltılması için voltal ...
Morize :
Yelkenlerin, camadana vurulacağı zaman gradin yakalarını camadan ...
Morize Patası :
Yelkenlerin camadan astarları hizasında ve gradin yakalarında gra ...
Muhabere Borusu :
Elektrikli muhabere sistemlerinin arıza yapması halinde köpüüstü ...
Muharip :
Savaşçı; savaşan
Mukannen :
Gemilere verilen sarf malzemelerinin (yakıt,yağ vb.)makine veya c ...
Mülaki :
Kavuşan, buluşan, görüşen, varan, katılan
Mürnel :
Kolları evvela sola, bilahare üç kol bir araya getirilerek sağa b ...
Müsademe :
Bir geminin seyir halinde iken diğer bir gemiye çarpması
Müsadere :
Bir gemiye el koymak
Nakkaş :
Gemilerin boya işleri ile görevli olan ve boyaların bulunduğu nak ...
Nakkaşhane :
Gemide kullanılan boya, vernik, fırça gibi malzemelerin depolandı ...
navlun :
Bir yerden bir yere taşınmak üzere bir sözleşme (Navlun Sözleşmes ...
Naylon Halat :
Lif halatlara nazaran daha elverişli olan sentetik halat.
Net Hacim :
Geminin gros hacim veya tonilatosundan o geminin yürümesine ve yü ...
Net Tonilato :
2,83 m3 lük bir hacim birimidir.
neta :
Muntazam, düzgün, tertipli veya emniyetli anlamına gelir.
Neta Batarya :
Gemi personelinin bulundukları yatma ve iş yerlerini temizlemeler ...
Neta Etmek :
Dağınık ve düzensiz bir yeri tertip ve düzene sokmak.
nevcet :
Erat yatak brandalarına bağladıkları ince ipler veya hamak sarıla ...
Nispi Kerteriz :
Kara veya denizdeki bir maddenin, geminin pruvasına nazaran olan ...
nişangah :
Nişan hattını, nişan noktasını doğru tatbik edebilmek, iyi nişan ...
Ocaklık Demiri :
Bir tarafında iki demir bulunan demirlerden, kıça doğru olan ve g ...
Olta Bağı :
Bir daha çözülmesine gerek duyulmayan halatların birbirine bağlan ...
Oluk :
Halatların dil üzerine rahatça oturması için dil üzerine açılan y ...
omurga :
Bir teknenin postalarının üzerine oturtulup bağlandığı ve baştan ...
Omurga Aşozu :
Kaplama tahtalarının omurgaya girmesi için omurga üzerinde açılmı ...
Omurga Hattı :
Gemi ve deniz araçlarının baş ve kıç bodoslamalarını birleştiren ...
omuzluk :
Borda kaplamalarının baş ve kıç bodoslamalara doğru eğimlenmeye b ...
Omuzluk (Baş, Kıç) :
Teknenin baş ve kıç tarafında sancak ve iskele tarafında 45 derec ...
Omuzluk Rüzgarı :
Kıç omuzluklardan esen rüzgar.
orkoz :
Akıntının aksi yönünden esen rüzgar etkisiyle akıntı istikametini ...
orsa :
Yelkenleri mümkün olduğunca rüzgar yönüne yaklaştırarak seyretmek ...
Orsa Alabanda Eğlenmek :
Rüzgarı bordaya alarak, yelkenleri birbirinin aksine alıp tekneyi ...
orsa alabanda tramola :
Teknenin başını rüzgara alıp bir kuntradan diğer kuntraya geçmek, ...
Orsa Halinde :
Bir teknenin mümkün olduğu kadar rüzgarın estiği yöne yakın seyre ...
Orsa Pupa Çemberi :
Bumbanın cundasına yakın ve iki tarafında da mapa bulunan madeni ...
Orsa Pupa Palangaları :
Yan yelkenlerin bumbalarını istenilen istikamette tutmak üzere bi ...
orsa yakası :
Dört köşe yelkenlerin rüzgar üstünde kalan, üç köşe yelkenlerin i ...
Orsada Kazanmak :
Bir teknenin orsa seyrinde rüzgar altına az düşerek, istediği tar ...
Orsasına Seyretmek :
Seyir istikametinin rüzgarın estiği tarafa doğru olması.
orsaya kaçmak :
Bir yelkenli teknenin devamlı olarak baş tutamayıp rüzgar üstüne ...
Orta Su Trolü :
Münhasıran göçmen balıkların istihsaline mahsus dibe temas etmeks ...
ortala :
Dümen kullanarak dönmekte olan bir geminin istenen rotaya yaklaşm ...
oşinografi :
Denizlerin fiziksel, kimyasal, jeolojik ve biyolojik özellikleriy ...
Oturak :
Kürekle hareket eden teknelerde kürekçilerin oturarak kürek çekti ...
Oturak Pançalu :
Oturakların alabandaya gelen taraflarını alabandaya bağlayan ağaç ...
Oturmak :
Bir geminin çektiği sudan az bir suya girmesi, karinası üzerine k ...
öksüz kemere :
Ambar ağızları ve güverteler üzerine açılmış kaportalar dolayısıy ...
Öksüz Vardiya :
Üç vardiya ile tutulan nöbetlerde bir vardiyaya hep aynı saatleri ...
Ölüdeniz :
Fırtınaların dinmesi ile denizin çatlaksız dalgalı hali. Rüzgar o ...
Padıl Kürek :
Küçük deniz araçları ve can sallarında acil durumlarda kullanılan ...
pafta :
Büyük haritaları oluşturan parçalardan her biri
Pala :
Küreklerin denize giren enli ve yassı kısımları
Pala Çevirmek :
Kürek çekilirken sudan çıkan küreklerin ikinci hamle için palalar ...
palamar :
Gemilerin rıhtıma veya iskeleye bağlanmasında kullanılan 8 burgat ...
Palamar Şamandırası :
Liman içinde fazla saha işgal etmemeleri için gemilerin baştan ve ...
palanga :
Bir halat ve en az iki makaradan oluşan kaldırma mekanizması
Palaserte :
Ana direklerle çarmıklar arasındaki açıyı büyültmek ve küpeşteler ...
Palasırtı :
Kürek palalarının ensiz olan tarafı, keskin kenarları
Palavra Güverte :
Eskiden harp gemilerinde topların bulunduğu güverte
Panyol Tahtası :
Gemi ambarlarında bulunan dökme hububatın denizli havalarda kayma ...
Paraketa(Paragat) :
Suyun içinde asılı veya dibe uzanmış, serili olarak duracak şekil ...
parakete :
Bir geminin süratini ve deniz içinde katettiği mesafeyi deniz mil ...
Parakete Hesabı :
Son tespit edilen mevkiden geminin seyrettiği rota ve sürat dikka ...
Parakete Savlosu :
Bir çıması pervaneye diğer çıması parakete saatinin gerisinde bul ...
parampet :
Sabahları, sarılan brandaların konduğu gemi içinde veya dışındaki ...
Pas :
Demir ve çelik saçların oksitlenmesi sonucunda meydana gelen kırm ...
Pasaparola :
Bir emrin gemi içinde veya filo dahilinde ihtiyaç duyulan gemiler ...
Pasaparolacı :
Pasaparola hizmetinde kullanılan erata denir. Kısaca pasaparola d ...
Pata :
Yelkenlerin yakalarına dikilen halatların, yelkenin köşelerinde k ...
Patlak :
Su, boya gibi sıvıları taşımak maksadıyla, saçtan yapılmış küçük ...
payanda :
Kızakta veya havuzda bulunan gemilerin bir tarafa yatmaması için ...
Periskop :
Denizaltı gemilerinin sualtı seyirlerinde deniz üzerini gözetleme ...
Perno :
Makaralarda tabla ile makara dilinin merkezinden geçen pin.
Pervane :
Gemi ve deniz araçlarının ileri ve geri hareketlerini sağlamak üz ...
Pervane Bodoslaması :
Gemi veya deniz araçlarının kıç bodoslaması. Bu bodaslamadan perv ...
pırasya :
Yelkenleri rüzgarın estiği tarafa çevirebilmek için yelkenlerin a ...
Pırasya Etmek :
Dönüş manevrası yapılırken serenleri pırasyalar vasıtasıyla çevir ...
pik yakası :
Bir yan yelkenin üst ve köşedeki yakasıdır.
Pik Yelkeni :
Sübye armalı uskunalarda yan yelkenlerinin sereni ile direk şapka ...
Pin :
Anele ve zincir kilitlerinin harbilerini sabit tutmak ve emniyet ...
Pinter(Sepet) :
Balık ve diğer su ürünlerinin avlanmasında veya yakalanmasında ku ...
Piyan :
Bir halatın çımasının açılıp dağılmaması için çımasına ıspavlo ve ...
Piyan Kasa :
Gazla basınç görecek yerlerde kullanılan ve halatın bedeninde dob ...
Piyancevizi :
Gerdelcevizi
Poca :
Bir geminin başını rüzgardan açmak için komuta makamınca kullanıl ...
Pokruva :
Grandi ana direğinin gerisinde bulunan yan yelkeni.
Pokruva Bumbası :
Pokruva yelkeninin altabaşo yakasını gerip açmaya yarayan güverte ...