eng

Tiyatro Terimleri Sözlüğü (Ç)

A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü V Y Z
Ç - 1. Sayfa
çabuk değişme :
Hızlı, tempolu bir yolda döşem, giysi ve makyaj değişimi.
çabuk değişme odacığı :
Sahne üzerindeki oyuncuların çabuk giysi ve makyaj değiştirmeleri ...
çadır :
Bakınız: skene
çadır tiyatrosu :
Kimi gezici toplulukların tiyatro alanı çadırlardır. Bunlar büyük ...
çağcıl oyun :
Çağların sorunları üzerinde duran ya da çağımızın havasını yansıt ...
çağırıcı :
Oyuncuları sırasına göre sahneye çağıran görevli kişi. bk. kondüv ...
Çağrı :
1. Oyuncunun sahneye çağrılması. 2. Oyuncuların topluca çalışmaya ...
çalışma çizelgesi :
Oyuncuların hangi gün, hangi saat ve hangi bölümcük için çalışmay ...
çalışma ışığı :
Sahnede çeşitli işçilerin ve uzmanların çalışabilecekleri kadar s ...
çalışma köprüsü :
Sahnenin üzerinde çeşitli teknik işleri yapmakta kullanılan demir ...
çalma :
Sahnede başka bir oyuncunun sözlerinin ya da hareketlerinin etkis ...
Çalpara :
Eski oyuncuların ellerinde birbirlerine vurarak dansa tartım tutt ...
çatal :
On dokuzuncu yüzyıl ingiliz tiyatrosunda panoları ucundan tutan d ...
çatışma :
1. Oyun kişileri arasındaki çatışma. 2. İç çatışma: tinsel olan ç ...
çatkı bezi :
Dekorda ve perde fonlarında kullanılan kalın bez.
Çay :
Karagöz, Matiz ve Külhanbeyi tarafından "bayan" anlamında kullanı ...
çegâne :
Oyuncuların kullandığı zilli bir tartım çalgısı. (Körm. O.)
çegânebaz :
Çegâne adı verilen zilli maşalar çalan kimse. (Körm. O.)
çelebi :
En eski tiplerden biri. Genç ve zengindir. Her zaman son modaya u ...
çemberbaz :
Çemberlerin arasından atlayıp geçen oyuncu. (Körm. O.)
çene yarışı :
Kavuklu ile Pişekâr arasında yarışmalı söyleşme bk. tekerleme. (O ...
çengi :
Cenk adı verilen çalgıyla danseden oyuncu. (Orta Oyunu)
çerçeve tiyatrosu :
Oyun yeri ile seyirci arasında düz bir bağlantı çizgisi olan bir ...
çerçeveli pano :
Pencere ve kapıları tutmak için çerçeve geçirilmiş pano.
çerkez halayık :
Dedikoducu kadın tiplerinden biri. (Karagöz)
çeşitleme :
Klasik ikilide (Pas de deux) kadın ve erkek dansçıların solo dans ...
çeşitlemeli ses :
Tiyatro konuşmasında tiz ve pes perdelere kolaylıkla inip çıkabil ...
çevre oyunu :
Belli bir kişiye, öbeğe, öyküye ilgiyi çekmeden, hayatın geniş bi ...
çevre tiyatrosu :
Seyircilerin ortada bulundukları, oyun yerlerinin de seyircilerin ...
çıkış sözü :
Bir oyuncunun sahneden ayrılması sırasında söylediği söz.
çıkmaz konu :
Çözüm yolu olmayan, sonucu kimseyi doyurmayan oyun konusu.
çılgınlık oyunu :
On beşinci ve on altıncı yüzyıllar Fransa'sında eğlence ereği ile ...
çıngal :
Tuluat tiyatrosunda pezevenk rolü. (Tul.)
çıplak sahne :
Boş sahne. Üzerinde oyuncu, döşem ve eşya olmayan sahne.
çırak :
Karagöz ustasının yardımcısı. Usta, çırağa hangi oyunları oynatac ...
çiçek yolu :
Sahnede seyircilerin ortasına doğru uzayan düzey. Bu yol, kimi ke ...
çifte kavuklu :
Bir ustalık gösterisi olarak ortada iki Kavuklu'nun bulunması, bu ...
çifte kişilik :
Kişiliğin ikiye bölünmesi: Aynı kişinin "ben" ine dayanan oyun ko ...
çiğ ışık :
Döşem ve kişilerin çok güçlü bir kaynaktan aydınlatılmasıyla doğa ...
çin tiyatrosu :
Ezgi, dans, maske ve belli simgeleri plan giysiler, akrobasi, pan ...
çingene :
Kötü kılıklı, esmer kadın tipi. (Karagöz)
çingi :
Çin tiyatrosunda genç kız tipi. (hau-tan)
çizgi kalemi :
Makyajda gölge ve çizgilerin çizilmesine yarayan özel uçlu kalem.
çoban komedyası :
Kır yaşamını, çevresini, çobanların sevişmelerini gösteren, roman ...
çocuk oyunu :
Çocuklar için düşünülmüş, eğlendirici ve eğitici nitelikteki oyun ...
çocuk tiyatrosu :
Özellikle çocuklar için kurulmuş ve onlar için oyun oynayan tiyat ...
çocuk topluluğu :
1. XVI. yüzyılda saraylarda temsiller veren, kadın ve erkek rolle ...
çokcukluk :
Tiyatro alanında çeşitli yöntemin bir oyunda kullanıldığı tür.
çömçe gelin :
Anadolu'da ilkel kukla oyununa verilen ad. (T.K.O.)
çözümsel yöntem :
Olayları oluş sırasında trajik çatışmaya götürmeyen, tersine oyun ...