Dil Bilgisi Terimleri Sözlükleri
Bilim Terimleri Sözlükleri
Teknik Terimler Sözlükleri
Sanat Terimleri Sözlükleri
Spor Terimleri Sözlükleri
Hukuk Terimleri Sözlükleri
Ekonomi Terimleri Sözlükleri
Eğitim Terimleri Sözlükleri
Çevre Terimleri Sözlükleri
Sağlık Terimleri Sözlükleri
Sosyal Terimler Sözlükleri
Kodlama Sözlükleri
|
Rekabet Terimleri SözlüğüRekabet Terimleri Sözlüğü (En Çok Görüntülenenler)
Dara Kaybı
Üretici Fazlası
Ölçek Ekonomisi
Yayılma (Taşma) Etkisi
Münhasırlık
Müşteri
Geçiş Maliyeti
Münhasır Dağıtım
Tek Elden Satın Alma Anlaşması
Münhasır Bayilik
Stratejik Davranış
Tüketici Artığı/Fazlası
Doğal Tekel
Talep Esnekliği
X-Etkinsizliği
Stratejik İşbirliği
Araştırma-Geliştirme (Ar-Ge)
Değişken Maliyet
Minimum Etkin Ölçek
Etkinlik
Paralel Ticaret (Paralel İthalat)
Lisans Vermek
Yıkıcı Fiyatlama
Marjinal Gelir
İkame Edilebilirlik
Birleşme/Devralma Kontrolü
Aşırı Kapasite
Tekelci Rekabet
Tek Elden Dağıtım Anlaşması
Tam İşlevsel Ortak Girişim
Kapsam Ekonomisi
Ölçeğe Göre Sabit Getiriler
Seçici Dağıtım Sistemleri
Görüş Mektubu
Etki Teorisi
Fiilî Kontrol
Göz Ardı Edilebilirlik
Fikri Mülkiyet Hakları
Homojen (Özdeş) Ürünler
Yeniden Satış Fiyatının Belirlenmesi
Rekabetçi Fiyat
Ciro
Sözlü Savunma
Fiyat/Marj Sıkıştırması
Batık Maliyet
İki Taraflı Tekel/Oligopol
Centilmenlik Anlaşmaları
İşletme Hakkı Devri
İhracat Karteli
Potansiyel Rakip
Zorunlu Unsur Doktrini
Endüstriyel Tasarım
Yapı-Davranış-Performans Paradigması
İkame Mallar
Atıl Kapasite
Takas Komisyonu
Fiyat Katılığı
Fiyat Ayrımcılığı
Tekel
Lerner Endeksi
Refah Etkisi
Pazar Payı
Pazar Gücü
Rant Kollama
Pareto Etkinliği
Tahsis Etkinliği
alıcı
Zımni Anlaşma
Kontrol
sabotaj
ayrıştırma
SSNIP Testi
Nicel Seçici Dağıtım Sistemi
Yenilikçi Pazarlar
Tam Rekabet
Per Se (Mutlak, Kesin)
Nihai Kullanıcı
Konsolidasyon
İşlevsel İndirimler
Fırsat Maliyeti
Şebeke Dışsallıkları
Dışsallıklar
Birleşme ve Devralma
Yoğunlaşma
Statik Oyun
Yığın Ekonomisi
Stratejik Karar
muafiyet
Herfindahl Hirschman Endeksi (HHI)
Altın Hisse
Zorunlu Lisans
Taahhüt
Başlangıç Maliyetleri
Rant
Uyumlu Eylem
Ürün Pazarı
Sapma Oranı
Grup Muafiyeti
Ölçeğe Göre Azalan Getiri
Konsorsiyum
Rekabet Terimleri Sözlüğü HakkındaKaynak: Rekabet Kurumu [http://www.rekabet.gov.tr] Kayıt Sayısı: 468 (5 Sayfa) İlk baskısı Mart 2009’da yayımlanan Rekabet Terimleri Sözlüğünün temel amacı, tarihsel olarak Batı dillerinde geliştirilmiş olan rekabet hukuku terim ve kavramlarının Türkçe karşılıklarının ve açıklamalarının derlenmesi, terminolojinin yeknesaklaştırılması ve geliştirilmesi olmuştur. Bugüne kadar Rekabet Kurumu’nun içinden ve dışından yapılan katkılar sonucunda Rekabet Terimleri Sözlüğünün gözden geçirilmiş iki baskısı daha yayımlanmıştır. 1997 yılında faaliyete geçen Rekabet Kurumu, 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’u uygulamanın ve bu Kanun’un kendisine verdiği görevleri yerine getirmenin yanı sıra, gerçekleştirmiş olduğu bilimsel etkinlikler ve yayımladığı eserlerle toplumda rekabet kültürünün ve bilincinin yerleşmesini amaçlamaktadır. Nitekim kuruluşundan bugüne kadar geçen on yedi yılda, Kurumumuz, rekabet ihlallerine yönelik soruşturmalar ve birleşme/devralma işlemlerine ilişkin kararlar ile rekabet hukuku ve politikası alanında uygulamayı belirginleştirip içtihat oluşturmuş ve yeni yaklaşım ve değerlendirmeler içine girmiştir. Ayrıca, rekabet savunuculuğu bağlamında hazırlanan görüşler ve sektör incelemeleri, farklı kamu kurumlarının mevzuat hazırlama süreçlerine verilen katkılar, kamu kurumları ve sivil toplum örgütleriyle yürütülen ortak faaliyetler zemininde yürütülen kurumsal etkinlikler, rekabet bilgisi ve kültürünün toplumsal hayatın bir parçası olmasına katkıda bulunmaktadır. Ülkemiz ekonomik hayatında önemi giderek artan rekabet hukuku ve politikasının kamuoyu tarafından doğru bir şekilde anlaşılarak benimsenmesi ve sağlıklı bir şekilde uygulanması açısından Rekabet Terimleri Sözlüğü atılmış önemli bir adımdır. Rekabet Terimleri Sözlüğünün önceki baskılarında Rekabet Kurumu bünyesindeki uzmanlık tezleri, OECD ve Avrupa Birliği Komisyonu sözlükleri ile çeşitli akademik yayınlardan yararlanılmıştır. Gözden geçirilmiş beşinci baskıda, Uluslararası Rekabet Ağı (ICN) metinleri taranmış, kavramların net bir şekilde anlaşılmasını sağlamak amacıyla, bazı açıklamaları geliştirici yönde değişiklikler yapılmış, kaynakça ve içerik mevzuat bağlamında güncellenmiştir. Beşinci baskının esas katkısı, iktisadi bakış açısı çerçevesinde araştırma ve analiz tekniklerinin teorik ve uygulamadaki anlamlarına yer vermek olmuştur. Bu doğrultuda, eklenen terimlerin açıklamaları yapılırken yabancı kaynaklardan yararlanmanın yanı sıra, Rekabet Kurulu’nun son dönemlerde iktisadi analiz tekniklerini kullandığı kararlar da dikkate alınmıştır. Rekabet Terimleri Sözlüğü İçerisinde Arama |